Over Michiel Haagsma

Referenties

Michiel laat iedere vleugel zingen! Paul van Vliet
Ik zit te genieten! Paolo Giacometti
...de vleugel die jij perfect had gestemd Michiel Borstlap
Michiel Haagsma komt, ziet en overwint. Jasper van 't Hof:
Michiel is betrouwbaar, nauwkeurig en flexibel. Stadspodia Leiden
Hij heeft onze C7 van een slecht klinkend en snel ontstemmend instrument omgetoverd naar een stabiele en prachtig klinkende vleugel. Theater de Naald
...all thanks to Michiels devotion to his work and to his great craftsmanship. Walter Wolff

Werkervaring

In 2003 raakte ik geïnfecteerd met het stemvirus. Ik moest op Scheveningen een piano stemmen voor een feestje in een strandtent. Daar aangekomen bleek het om een feest met nationale media-aandacht te gaan, de piano was een vleugel en de pianist Paolo Conte. De Steinway was een uitdaging om te stemmen (lees volstrekt versleten) maar de roadies waren tevreden en Paolo wierp mij een goedkeurend knikje toe. Vanaf de zijkant van het podium concertje meegepakt, goed te eten en te drinken gekregen - kortom het virus was een feit.

De liefde voor de piano was er niet meteen. Na een korte periode pianoles, toen ik een jaar of zeven, acht was, heb ik eerst jarenlang drumstellen en Djembé's bespeeld, gerepareerd en gebouwd. Dat laatste o.a. tijdens een stage op de middelbare school bij Stiggelbout Slagwerk in Groningen. Naast mijn grote nieuwe drumstel, mijn knutsel-drumstelletje en een Senegalese djembé, een zelfgebouwde djembé en conga's, had ik een Fender Stage Piano. Als pianist ben ik er nooit ver op gekomen, maar ik raakte wel meer en meer geïnteresseerd in het instrument, ik vond het leuker om onder de kap te kijken hoe het allemaal werkte en te zien of ik kon doorzien hoe het instrument regelmatiger zou kunnen spelen en klinken, dan dat ik er op speelde.

Na mijn middelbare school liep ik een snuffelstage bij een pianotechniker in Rotterdam. In 2000 koos ik er definitief voor om pianorestaurateur te worden. Ik doorliep de tweejarige vakopleiding pianotechniek aan het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam. Tegelijkertijd leerde ik het ambacht in de praktijk bij een pianozaak in Den Haag. Daar werkte ik ondertussen ruim tien jaar in de werkplaats. Ik deed er akoestische en mechanische revisies, grotere onderhoudsbeurten en reparaties.

Sinds 2007 stem ik in verschillende theaters. Ik ben begonnen bij het Westland Theater de Naald, in Naaldwijk, nadat ik de vleugel daar nieuw besnaard had. Daarnaast stem ik voor een groeiende groep privéklanten en professionele muzikanten, bij de Koninklijke Schouwburg Den Haag, Diligentia en PePijn, de Stadsgehoorzaal, Schouwburg en Ins Blau, Leiden, het Veur Theater, Leidschendam en X, het sport en cultuur centrum van de TU Delft onder andere.

Sinds september 2011 ben ik volledig zelfstandig pianostemmer en technicus. De nadruk ligt op stemmen, maar ik heb ook de beschikking over een werkplaats, om de nodige reparaties te kunnen uitvoeren, of een complete revisie. Daarnaast help ik klanten instrumenten aan te schaffen, van een beginners pianootje, tot nieuwe theatervleugels.

Ik probeer op de weblog mijn ervaringen te delen.